torsdag 23 februari 2012

Havrebröd och olivbröd


Dagens bröd är ett gott havrebröd.
Ganska enkelt att göra, tar dock som allt bröd lite tid eftersom det ska jäsas flera gånger.
Så härlig känsla när degen är som den ska. Läste nånstans att en färdig jäst deg, ska kännas ungefär som en barnmage.  Eftersom jag har en fyra åring så bad jag henne tidigare om att få känna på hennes mage och sedan på degen. Jo men visst kändes de väldigt lika.



Idag hade jag i lite havregryn, 2 dl,  som jag låtit svälla i lika stor mängd filmjölk i min deg. Eftersom det är havregryn i degen så tyckte jag det var roligt att även strö sådana över brödet.

Så småningom så ska jag börja lägga ut recept på det jag bakar här också, men än så länge är de på experiment stadiet så ni får nöja er med lite tips och ideer.











Oj, glömde visst att publicera gårdagens inlägg, så då får även gårdagens och dagens bröd samsas i samma inlägg.
Detta bröd är gjort på rågmjöl och vetemjöl med gräddfil och massor av oliver och så lite timjan på.

Hoppas det ska smaka!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar